Anotace
Dlouhodobý výcvik rétoriky má za cíl důkladnější osvojení základních dovedností z oblasti hlasových a řečových technik, dále schopnost pohotového projevu, stručného a věcného vyjadřování vzhledem ke splnění komunikačního záměru. Posluchači se seznámí s formální strukturou informativního, argumentačního projevu a dalších útvarů mluvené komunikace. Vše je průběžně důkladně procvičováno. Součástí kurzu je i zvládání nonverbální komunikace a stresových situací spojených s mluveným projevem a projevem na mikrofon.
Cíle programu
- mluvní pohotovost, aktivizace slovní zásoby a aktivní používání hovorové formy češtiny
- správné zacházení s hlasem a technika řeči
- profesionální příprava a interpretace mluveného projevu
Obsah programu
1) Příprava projevu
- typ projevu dle zaměření
- rozdíly mluveného a psaného textu
- stanovení tématu a shromažďování potřebných informací a dat
- příprava argumentů (co posluchač očekává, jak je obeznámen s tématem...)
- kompozice (stavba) projevu vzhledem k jeho délce, účelu a typu posluchačů
2) Obsah a forma projevu
- řečnický takt
- stručnost, jasnost, srozumitelnost a přehlednost projevu
- názornost (příklady, praktické zkušenosti, analogie apod.)
- kdy projev číst, kdy mluvit "spatra"
3) Mluvní technika a paralingvistické aspekty (nonverbální komunikace)
- zřetelnost artikulace, korektivní výslovnost češtiny
- přiměřené tempo, síla hlasu a intonace
- přiměřené zacházení s emocemi
- jak zdůraznit myšlenku - modulace projevu
- jak mluvit, když je špatná akustika v sále, mluvení na mikrofon
- gestikulace a mimika, pohyb při projevu
- maska řečníka - výraz očí, gesta, mimika, oděv, chování
4) Vedení dialogu
- naslouchání a schopnost přímé reakce
- kladení otázek potřebných pro rozvoj dialogu (zjištění zájmů, cílů, potřeb partnera)
- taktika při vyjednávání či krizové komunikaci s médii a veřejností (interní i externí)
5) Praktická cvičení
- příprava textu s konkrétním zaměřením a účelem dle potřeb posluchačů
- cvičení mluvní pohotovosti, aktivace slovní zásoby
- cvičení techniky řeči (jak šetřit hlasivky, jak dýchat při řeči, jak vyslovovat)
- práce s nonverbální komunikací
Cílová skupina
Manažeři, učitelé, pracovníci PR, HR, obchodníci a další, v jejichž práci hraje mluvený projev a prezentace sebe sama důležitou roli
Počet účastníků
8 - 10
Rozsah
10 týdnů po 3 hodinách